Dr.Paul Costache (Audio)

Here is the Music Player. You need to installl flash player to show this cool thing!

Problematica (!?!) vitamină B12 în dieta vegan (vegetarian total)

Vitamina B12  este o vitamină hidrosolubilă, rezistentă la acțiunea aerului, dar este distrusă de lumină, radiația ultravioletă, acizi și baze. Are cea mai complicată formulă și totodată cea mai mare moleculă și masă moleculară dintre toate vitaminele.

–          Necesar : 2-3 mcg (micrograme) /zi
–          Absorbția sa intestinală este :
a)     Mult redusă de : medicația hipocolesterolemiantă (statine și fibrați), alcool, pilulele contraceptive, omeprazol, colchicină, excesul de vitamină C și somnifere ; rezecțiile gastrice îi blochează cuplarea cu factorul intrinsec (care se va produce într-o cantitate cu atât mai mică cu cât rezecția gastrică a fost mai importantă), rezecțiile ileale ; dulciurile concentrate (zahăr, miere, bomboane, prăjituri, ciocolată, torturi…) și băuturile dulci împiedică absorbția vitaminei B12
b)     Crescută de asocierea cu vitaminele B6, B9, colina, inozitolul (sursă : consumul cerealelor integrale), potasiul și calciul
–          Sarcina și alăptarea necesită doze mai mari de vitamină, în timp ce cuptorul cu microunde distruge cam jumătate din cantitatea de vitamină existentă în alimente
–          Funcții :
           – constituie un factor de maturare al globulelor de sânge, fiind principalul factor anti-anemic
             – stimulează pofta de mâncare
             – stimulează sinteza proteică, dar participă și la metabolismul glucidic și lipidic (sinteza unor acizi grași)
             – crește performanțele fizice în special, dar și pe cele psihice
             – scade nivelul seric al homocisteinei, prevenind ateroscleroza și cardiopatia ischemică. Nivelul său este invers proporțional cu nivelul homocisteinei, o substanță extrem de periculoasă pentru organism (vezi mai departe !)
             – are proprietăți hepato-protectoare, împiedicând acumularea de grăsime în ficat. Factor important în procesele de transmetilare și participă la formarea metioninei și a colinei
             – esențială pentru replicarea ADN-ului, fiind implicată în creșterea și maturarea celulară
             – participă la integritatea fibrei nervoase și a neuronului și la sinteza tecii de mielină
             – determină creșterea memoriei, mărește puterea de concentrare și conferă o stare de echilibru psihic
             – administrarea intravenoasă a hidroxicobalaminei contracarează efectele otrăvirii cu cianuri
      Excesul brusc apărut prin suplimentarea cu fiole (de 50 mcg sau 1000 mcg), crește riscul de a stimula dezvoltarea anumitor tumori latente existente în organism, de a căror existență o anumită persoană nu era conștientă, în vreme ce persoanele cu cancer, dacă iau suplimente cu vitamina B12, sau o iau din surse de origine animală riscă propagarea cancerului aproape întotdeauna de nestăvilit, cât și risc de a declanșa / accentua eventuale crize de astm bronșic. Nu există însă nici un risc pentru cei care utilizează vitamina B12 de origine vegetală din alimentele menționate mai jos !
     Semne de deficit : stare de oboseală tot mai accentuată, reducerea toleranței la efort, pierderea apetitului, tulburări de ciclu menstrual, arsuri bucale, limbă depapilată, anemie adesea sesveră, pierderi de memorie, depresie, labilitate psihică, nervozitate, tulburări de personalitate, palpitații, miros neplăcut al corpului, amorțeli ale membrelor, dezorientare, grețuri, vărsături, balonări + simptomele creșterii nivelului de homocisteină (!!!)
–          Surse : spirulina (recordmenul), drojdie, pâine, polen, soia, malț, ficat, gălbenuș de ou, rinichi, lapte, brânză, carnea de pui și de vită, „fructe” de mare.
     Din păcate există numeroase „voci autorizate” (ghilimele neintimplatoare) care în ultimul timp susțin că această vitamină NU ar fi conținută în alimentele de origine vegetală și de-aici ideea că alimentația vegetarian totală (vegan) ar predispune la carențe privind această vitamină.
     În cele ce urmează voi încerca să combat această susținere, demonstrând că alimentația vegan nu prezintă riscuri, ba din contră, ar fi chiar cel mai sănătos mod de alimentație.
     (Dacă alimentația vegan asociază :
– exercițiul fizic 60’-90’/zi, 5-6 zile/săptămână care să determine creșterea pulsului >100 bătăi/minut și transpirație și dispnee (gâfâială) +
– consumul a > 2,5 l de apă /zi, dar având în permanență urina inodoră și incoloră +
– culcatul înainte de ora 22, asigurând zilnic între 9-10 ore de somn,
– în lipsa stimulentelor cafeiniceamfetaminice, a băuturilor alcoolicefumatului, a prăjelilor, alimentelor fripte sau afumate,
…ne vom găsi în fața celui mai sănătos mod de viață, sau mai bine zis a… „secretului longevității”) !
1. Argumentul Biblic :
a)     Geneza 1,29 : “Și Dumnezeu a zis : Iată că v-am dat orice iarbă care face sămânță și care este pe fața întregului pământ și orice pom care are în el rod cu sămânță. Aceasta să fie hrana voastră.” DACĂ spun că veganul e nesigur sau nu e bun, automat îl voi acuza de incompetență (știți pe cine ?) pe… Dumnezeu !!! EL a inventat veganul încă în Eden !!! (Geneza 1.29). Dumnezeu nu știa / știe cu ce am funcționa noi cel mai bine ? Eu mă-ndoiesc ! Alții însă nu !?! Ce a facut DUMNEZEU 2 versete mai târziu ? S-a intors și s-a uitat la TOT ceea ce a făcut și le-a declarat pe toate ca fiind… foarte bune (Geneza 1,31). Deci și dieta… vegetarian totală sau vegan !
b)     Psalmul 104,14 : “Dumnezeu face să crească iarba pentru vite și verdețuri pentru nevoile omului, ca pământul să dea pâine…”, deci tot Dumnezeu recomandă veganul. (“Bate șaua să priceapă… !”)
c)     Daniel capitolul 1. La 2400 de ani după creațiunea din Eden, profetul Daniel, în primul capitol al cărții sale relatează că a intrat pentru 3 ani în dieta vegan ! După ce însă îl testează împăratul Nabucodonosor atât pe el, cât și pe ceilalți 3 prieteni ai săi, știti ce le spune acesta ? “Vai de capu’ vostru de extremiști și de fanatici !!! Sunteți albi ca peretele de anemici, proști de tună și sunteți deja în căruciorul cu rotile ! Ce să mă mai fac cu voi ? V-ați facut de tot râsul imperiului babilonian !!!” Așa le zice imparatul ? Sau le spune tuturor supușilor săi ca a găsit în tinerii evrei întelepciune de peste 10 ori ca la restul ?
d)     Daniel capitolul 4, dar mai ales versetele 32-34 : Pe împarătul Nabucodonosor îl reprimesc slujitorii săi după 7 ani de nebunie, după ce… a păscut iarbă ca boii (Daniel 4.33). NU l-a părăsit mintea, așa cum s-ar putea crede, printr-un deficit de B12, ci din contră, mintea îi revine și monarhul este reprimit la palat !!

     NU UITAÅ¢I NICIODATĂ : Levitic 11 si Deuteronom 14 au fost date în pustia Sinai unui popor Israel de… împietriți, dintre care au intrat în țara făgăduită 2persoane (din 2.000.000 câți au ieșit din Egipt !).
      Levitic 11 si Deuteronom 14 constituie un MINIM (deci nota 5) de la care să plecăm, și nu o țintă maximă pe care să nu o depășim privind alimentația !!! Câți dintre dvs. doriți să aveți o sănătate de nota… 5 ? Chiar nu doriti ?
2. Argumentul științific medical :
a) Cel mai mare fiziolog roman (acad. Baciu de la Cluj) în cartea sa “Fiziologie” de 1971 și ulterior reeditată 1977 spune la pag. 255 că vitamina B 12 există în pâine, la un nivel de 1 mcg (microgram) / 100 g pâine (iar la un necesar de 2-3 mcg (micrograme)/zi acestea vor fi acoperite din 200-300 g de pâine). În aceeași carte la aceeași pagină, reputatul academician afirmă că “vitaminele B se găsesc în proporție de 85% în alimentele de origine vegetală“. Eu înțeleg de-aici că și B12-le !
b) În cartea “Spirulina” editată de Firma Hofigal se afirmă ca Spirulina este prezentată ca fiind recordmenul în vitamina B12, având o concentrație de 2 ppm (părți per milion), ceea ce înseamnă că la o doză de minim 2 grame recomandate / zi am obține NUMAI DIN ACEASTĂ SURSĂ 4 mcg de B12
c)  Mai sus v-am scris de Spirulină, dar toate algele marine (deci și Chlorella și Laminaria…) contin B12, nu cât Spirulina, dar conțin !
d)  În cartea “Tratamentul bolilor prin legume, fructe și cereale”, carte care a ajuns la ediția a IX-a, reputatul dr. francez Jean Valnet, afirmă că B12 există în granulele de polen
     Însa de unde apare “problema” vitaminei B 12 ?1) Spre deosebire de alte vitamine a căror necesar este în miligrame (mg), necesarul, dar și conținutul acesteia este în micrograme (mcg) și astfel este mult mai greu de dozat și identificat în produsele alimentare !!!
2) Dacă oamenii vor trece la vegan, credeți că aceștia vor mai face…
–          CANCER ? VEGANII NU FAC CANCER !!! NU cumva să uitati asta !!! Prof. Mecinicopschi chiar a afirmat recent în cursul unei emisiuni televizate că există studii serioase în acest sens !
–          Hipertensiune arterială, cardiopatie ischemică, probleme legate de nivelul crescut al colesterolului sangvin etc. ! Adio acestor boli !
–          Ce s-ar întimpla în acest caz cu companiile farmaceutice și cu doctorii ??? La noi nu vă gândiți ?
–          Veganii isi mentin mult mai usor greutatea corporala, putind consuma chiar cu 10-15% mai multe calorii decit necesarul calculat, fara a se ingrasa ! Bizar, nu-i asa ? Ei stocheaza tesut gras brun care fiind plin de mitocondrii, determina arderea grasimilor, un nivel crescut de CoQ10 in singe etc.
     Veganii vor ajunge, DACĂ nu-i calcă mașina, aproape sigur centenari !!! Păi statul cât le va plăti ăstora pensii ???
3) La Fiziologie, în anul II de facultate am învățat că vitamina B12 se produce în intestinul gros (colon) al omului de către flora microbiană de fermentație, dar care se poate absorbi chiar din colon, în ciuda moleculei sale enorme (ca mărime)
4) Stocul hepatic de B12 se termină teoretic după 3 ani în lipsa aportului. Astfel, dacă o persoană ar fi vegană 95-97% din timp, se susține (de către adepții anti-veganismului) că ar exista riscuri importante pentru sănătate ca de pildă :
a) să apară o anemie cumplită
b) să apară demielinizări ale căilor nervoase cu riscuri majore de paralizii, adesea ireversibile + tulburări de echilibru și de conducere a influxului nervos
c) risc major de osteoporoză
d) risc major de boli cardio-vasculare : infarct miocardic, accident vascular cerebral
e) risc major datorat creșterii coagulabilității sângelui cu posibilitatea de formare a cheagurilor în vasele sangvine
(ultimele 3 adică punctele c-e din cauza nivelurilor ridicate ale homocisteinei !)
Citeva exemple din lumea animala care vorbesc de la sine :
a)     Cel mai mare animal de pe Pământ ”“ balena ”“ este vegană ; consumă exclusiv fito-plancton
b)     Cel mai mare animal terestru ”“ elefantul ”“ este și el vegan. Știați că un elefant este capabil să alerge cu 30-40 km/h timp de 3-4 ore neîntrerupt ?
c)      Cel mai longeviv animal terestru este reprezentat de o specie de broască țestoasă care trăiește la grădina zoologică din Sidney Australia, fiind atestată documentar din 1776. Știți ce mănânca aceasta ? Salată !
d)     Cel mai longeviv animal domestic și totodată cel mai de povară animal de pe lângă casa omului, a cărui dandură și tub digestiv seamană ca 2 picături de apă cu ale omului este… calul ! Ce mănâncă un cal ? Circulă și un proverb în limba romăna : „mânci calule… carne, lapte, brânză, ouă ?”
e)     Cel mai rapid animal domestic este… iepurele ! Ruda sa sălbatică poate ajunge la 72 km/h, fiind la rându-i vegetarian total ;
f)       Cel mai rapid animal de pe Terra este însă ghepardul, care poate alerga cu 145 km/h ! Însă meniul favorit al acestuia este reprezentat de către gazela Thomson. Știați că din păcate pentru ghepard, tot a 5-a tentativă de prindere a gazelei reușeste ? Adică de 4 ori scapă gazela și doar 20% dintre tentative reușesc ? Motivul ? Dacă ghepardul aleargă cu 145 km/h, cu cel putin 145 km/h aleargă și gazela ! Ce se întâmplă însă după 3 minute de 145 km/h ? Ghepardul este frânt de oboseală, zăcând la pământ fără putere, între 90-120 minute, în vreme ce gazela… paște (carne, lapte, brânză și ouă ?) ca să aibă vitamina B12 pentru o nouă alergare !?!
Alte exemple :
a)     Fostul recordmen mondial al probei de 100 m plat (Carl Lewis) este vegetarian total de >20 ani și se antrena cu un cal la galop !
b)     Conducerea Institutului de Sănătate Hippocrate din Florida este vegană de decenii și nu sunt carențați, ba din contră, arată și cu o generație mai tineri !
4. Argumentul celui mai tradus autor american al tuturor timpurilor (E.G.White în cartea sa „Dietă și hrană”) : “Legumele, fructele, cerealele și semințele reprezintă dieta aleasă pentru noi încă de la început de către Creator”
5. Argumentul etnic : Călugarii shaolin, care cu rare excepții trec de 100 de ani și care la asemenea vârste sunt maeștrii ai artelor marțiale sunt vegani din totdeauna și înca crudivori !!! Așa-i că le lipsește B12 !?! Firește că nu ! Călugării tao și Hunzii sunt tot vegani și la rându-le sunt centenari ! Așa-i că le lipsește vitamina B12 ?
6. (contra-)argumentul autorului acestui material :sunt VEGAN de pe 15.12.2000, >98% din timp, deci de >10 ani și NU prezint nici una dintre manifestările enumerate mai sus, unul dintre motive fiind și acela de a demonstra completa netemeinicie a afirmației că dieta vegan ar fi carențată în această vitamină !
     Personal am cea mai buna condiție fizică pe care-am avut-o vreodată ! Fac mișcare de întreținere care constă în :
– 5 zile/săptămână între 400-500 de flotări/zi +
– 5 zile/săptămână între 150-200 genoflexiuni/zi +
– sunt capabil să merg în ritm mediu (20 km/h) > 50 km neintrerupt cu o bicicletă performantă, fără a avea febră musculară a II-a zi
     În acest moment NU sunt anemic, nu sunt paralizat, nu am suferit vreun infarct, nu am osteoporoză !!! …și nici nu am perspective !

Alte considerații :
– Personal voi combate ori de cite ori voi putea teoria aberantă a “lipsei de B12 la vegani”, teorie infirmă, din nefericire / nenorocire susținută tot mai pe larg în ultimii ani de tot mai mulți medici neinformați !!! Eu nu-L pot face pe Dumnezeu incompetent ! Daca alții pot, e problema lor !
– Însă DACA o persoană suferă de gastrită atrofică, sau dacă i s-a rezecat (tăiat) 2/3 sau 3/4 din stomac printr-o operație (de ulcer gastric/duodenal, cancer etc.) sau suferă de anumite parazitoze intestinale, DOAR ATUNCI există riscul apariției unui deficit de vitamină B12. De ce ? Foarte simplu : stomacul produce o substanță (“factor intrinsec”) care leagă vitamina B12 și face ca aceasta să se absoarbă din intestinul subțire. DACA stomacul a fost rezecat, substanța respectivă fie nu se mai produce, fie se produce într-o cantitate insuficientă, iar absorbția vitaminei B12 va avea ASTFEL de suferit !
–  Sfat personal : faceți un sondaj de opinie printre :
a) persoanele care stau lună de lună la cozi interminabile la farmacii pentru a-și lua medicamentele de pe rețetele compensate și gratuite ! Câți dintre aceștia sunt vegetarieni totali ? Răspuns : nici unul !
b) persoanele care sunt internate pe secțiile de cardiologie cu infarct miocardic, cardiopatie ischemică, arteriopatie obliterantă, hipertensiune arterială ! Câți dintre aceștia sunt vegetarieni totali ? Vă spun eu : nici unul !
c) persoanele care sunt internate pe secțiile de neurologie cu accident vascular cerebral ischemic / hemoragic ! Câți dintre aceștia sunt vegetarieni totali ? Răspuns : nici unul !
d) persoanele care sunt internate pe o secție de oncologie cu diverse localizări tumorale, limfoame sau leucemii ! Câți dintre aceștia sunt vegetarieni totali ? Răspuns : nici unul !
Oare aceste aspecte și dovezi clare să nu fie oare suficiente pentru a ne îndrepta spre dieta lui Dumnezeu ?
      Vă doresc numai bine și sănătate și… aveți încredere în Dumnezeu, căci El ne-a facut și tot El știe cel mai bine cu ce am funcționa cel mai bine !
3. (contra-)argumentul homocisteinei : un nivel scăzut al B12determină întotdeauna creșterea concentrației din sânge a unei substante de 9-11 ori mai periculoase decât colesterolul (mă refer aici la homocisteină), substanță care determină printre altele : înfundarea drastică a vaselor de sânge (risc de infarcte la inimă, creier etc), osteoporoză, crește drastic coagulabilitatea sângelui cu formarea de cheaguri în torentul sangvin, șanse crescute de apariție a bolii Alzheimer… Eu sunt special de 9 1/2 ani vegan ca să demonstrez netemeinicia acestei ”teorii” false a deficitului de B12
sursa http://drcalinmarginean.blogspot.ro/2011/05/problematica-vitamina-b12-in-dieta.html

3 comments to Problematica (!?!) vitamină B12 în dieta vegan (vegetarian total)

  • Kommentar von Bent1957, 12..l12012Hal1o Marlene, wenn ich meine Augen schließe, kann ich es immer noch sehen, so hat mir noch keine den harten Freudenspender verwöhnt.

  • Hi, nice article and just what I needed.I am working on interfacing biztalk 2006 to Great Plains V9 but when I installl the econnect stuff I only get an adapter for bistalk 2004. I have looked on GP10 disks and on MSDN but can’t find the adapter for biztalk 2006 anywhere. Can you tell me where you found it on MSDN.ThanksDavid

  • Per Caso se lo collego ad una Smart tv Samsung, si riesce a vederlo e a mandare in streaming i video senza ausilio di pc? Viene visto dall’all share di Samsung Smart tv?

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>